تبلیغات
دیکته - نمایش زاویه ها( ریاضی پنجم)
دیکته
من ستایشگر معلمی هستم که به من اندیشیدن را بیاموزد نه اندیشه ها را.......
 
چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390 :: نویسنده : هاشمی

نمایش زاویه‎ ها

اولین فعالیت در واقع نمایش زاویه‎ها توسط ابزار می‎باشد. معلم می‎تواند از ابزارهای ساده‎ای استفاده كند. من در اینجا دو تا دایره تهیه كرده‎ام كه یكی از آنها بصورت كاغذی و دیگری بصورت مقوایی است.
دایره مقوائی را با نقاله اندازه‎گیری می‎كنیم و به دانش‎آموز نشان می‎دهیم . اگر دانش‎آموزان ابزار در اختیار داشته باشند می‎توانند انواع زاویه‎ها را با گردش آنها تجربه كنند و برای دانش‎آموزان تفهیم مطلب ساده‎تر است.
این دو طرح را توسط دكمه فشاری به هم وصل می‎كنیم، در هر قسمت شعاع دایره‎ها مشخص شده است. با گردش این دایره‎ها زاویه‎ای كه مورد نظرمان است روی صفحه نمایش داده می‎شود.
فعالیتهایی كه مربوط به قسمت زاویه‎هاست، یكنواخت است و در همین حد به دانش‎آموز ارائه می‎شود.
فعالیت بعدی،‌یك كاغذ یا یك مقوا آماده می‎كنیم و روی آن چند مثلث با دكمه وصل می‎كنیم . از دانش‎آموزان می‎خواهیم با گردش این شكلكها، زاویه‎های 90 درجه، 180 درجه یا 360 درجه را تجربه كنند . البته اندازه‎هایی كه بدست می‎آورند تقریبی است.
از دانش‎آموز بخواهیم به زاویه 80 درجه مثلث را بچرخاند و بعد از او بخواهیم مثلث را به زاویه 180 درجه بچرخاند به همین ترتیب مثلث را می‎چرخانیم و زاویه‎ها را مشخص می‎كنیم.
می‎توانیم این فعالیت را با یك فعالیت هنری شروع كنیم. بدین صورت كه از دانش‎آموز بخواهیم یك ماشین درست كند. ابتدا یك تكه كاغذ مستطیلی تهیه می‎كنیم و آن را به كاغذ می‎چسبانیم و دو دایره برای تایرهای آن قرار می‎دهیم . یك مثلث قائم‎الزاویه و یك مستطیل در بالای مستطیل در كنار هم می‎چسبانیم. شكل تبدیل به یك ماشین می‎شود.
در واقع از دانش‎آموز می‎پرسیم كه این دایره شعاعهایش كدام هستند. یكبار دیگر خاصیت آن را از او بخواهیم . از دانش‎آموز بخواهیم كه مثلث چه نوع مثلثی است و شكل ساخته شده را با دكمه‎ای وصل می‎كنیم.
از دانش‎آموز می‎خواهیم كه اگر شكل را 90 درجه بچرخد به چه صورت می‎شود و اگر 180 درجه بچرخد به چه صورت می‎شود. به این ترتیب انواع و اقسام زاویه‎ها را با گرداندن این شكل تجربه می‎كنند. ضمن اینكه یك كارهنری را هم انجام داده است .
فعالیت بعدی، دو تا مثلث تهیه می‎كنیم و از دانش‎آموز می‎خواهیم كه این مثلث‎ها را طوری تا بزند كه زاویه‎هایشان در كنار هم قرار بگیرد.
از دانش‎آموز سؤال می‎كنیم این سه زاویه مجموعشان چند درجه می‎شود؟
چون روی یك خط قرار گرفته‎‎اند باید احساس كند كه 180 درجه است .و می‎تواند این كار را با نقاله انجام دهد تا به این نتیجه برسد.
فعالیت بعدی، حركت بدنی است. معلم در وسط كلاس قرار می‎گیرد و از دانش‎آموز می‎خواهد كه بدنش را به اندازه 90 درجه بچرخاند و بعد از او می‎خواهیم بدنش را به اندازه 180 درجه بچرخاند و به همین ترتیب ادامه می‎دهیم





نوع مطلب : پایه پنجم، 
برچسب ها : نمایش زاویه ها، ریاضی پنجم،




 
درباره وبلاگ

کارشناس آموزش ابتدایی
کارشناس ارشد ادبیات فارسی

مدیر وبلاگ : هاشمی

نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :