تبلیغات
دیکته - قصه های کودکان چگونه باید باشد
دیکته
من ستایشگر معلمی هستم که به من اندیشیدن را بیاموزد نه اندیشه ها را.......
 
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390 :: نویسنده : هاشمی

قصه های کودکان چگونه باید باشد؟

برای دیدن آن به ادامه مطلب بروید.

قصه های کودکان چگونه باید باشد ؟

      به نام خدایی که در این نزدیکی است .

 با صد هزار جلوه کتاب را در چشم ها متجلی کنید .  (مقام معظم رهبری )

 قصه های کودکان چگونه باید باشد

 

1)     همخوان با احساسات و علاقه آنها باشد .نه مبتنی بر دنیای بزرگسالان .

2)     دارای ساخت داستانی مناسب کودکان باشد . انگیزه تعقیب را در کودکان ایجاد کند .

3)     طولانی و ملال آور نباشد ، کوتاه  باشد .

4)     پیچیده و دارای شخصیت های متعدد نباشد .

5)     هم خوانی فرهنگی در قصه ها رعایت شود .

6)     قصه ها نباید بلافاصله لو برود و کودک تا آخر آن حدس بزند .

7)     قصه هایی که تاثیر مثبت داشته باشدند انتخاب شود ، مثل شجاعت ، دوستی به جای دشمنی  .

8)     حاوی واژگان فراوان نباشد همچنین جذاب باشد .

9)     کتاب قصه را کودک بپسندد( طراحی ، نقاشی ،زیبایی ظاهری )

 

از قصه مهمتر کسی که قصه را می گوید می باشد . تمرین ، تسلط ، دوست داشتن قصه و قصه گویی و شناخت دنیای کودک از ضرورت های کار قصه گویی است

 

شرایط قصه گو

 

1)     قصه را خوانده باشد و زیر و بم های قصه و فضای مناسب کلامی را بداند .

2)     قصه ای که خودمان دوست داریم را بگوئیم کودک از خطوط و چهره قصه گو بی علاقه گی را می فهمد .

3)     از فضای قصه بیرون نرود ( قطع قصه ،گفتگو یا خوردن )

4)     صبور و با حوصله باشد (شتاب برای تمام کردن ، پاسخ سئوالات دانش آموز ندادن )

5)     حرکات قصه گو و صدایش خیلی مهم است .

6)     تکیه کلام نا به جا نداشتن .

 

 

 

7) رابطه عاطفی برقرار کردن .

8) لحن و حرکات قصه گو وقتی به پایان قصه نزدیک می شود باید آرامش بخش باشد .

9) قصه گو دارای لکنت زبان نباشد .و تو دماغی صحبت نکند .

10) آراستگی ، ظاهر و لباس قصه گو باید مطلوب باشد .

  * قصه های تصویری برای روز و قصه های بدون تصویر برای شب مورد نیاز است .*

 

از قصه های دنباله دار برای پرورش تخیل و صبوری بچه ها استفاده می شود .

 

روش های قصه گویی

 

1)     قصه خوانی : جهت واژه آموزی و تشویق کودکان به کتاب و کتاب خوانی تکیه بر متن است و در قصه

گویی تکیه بر حافظه

2)     قصه گویی ساده : وقتی قصه را بیان می کنیم نگاهمان ارتباط برقرار می کند ( ارتباط چشمی)

3)     قصه گویی همراه با پرده خوانی : همراه با تصویر ، اسلاید ،تابلو یا همراه با کارت مثل نقاشی ،تعزیه

خوانی

   4)  قصه گویی همرا با تقلید صدا :صدای زیر برای کودکان و زنان و صدای بم برای مردان و بزرگسالان

  5)  قصه گویی همراه با تقلید کلمات : 

  الف) تقلید حرکات بدون تغییر صدا یعنی با صدای خودش

 

 ب)  تقلید حرکات با صدای حیوانات یا هر چیز مورد نظر

 

   6) قصه گویی همراه بازیگران : 

 

             الف) بازیگران آشکار  

 

             ب) بازیگران پنهان

  یک وقت به صورت نمایش آشکار است . داستان را اجرا می کنیم بازیکنان را یکی یکی معرفی می کنیم

  شنگول و منگول ، راوی قصه را بیان می کند بازیگران به نوبت می آیند .

  یک وقت بازیگران پنهان ،بازیگران معرفی نمی شوند راوی قصه را می گوید ناگهان از وسط ، مثلا وقتی

  گفت : (پدر بزرگ گفت ) نقش آن رااجرا می کند

 

در پایان از توضیح یا توصیف آن بپرهیزید چون این کار خلاقیت ، تفکر و کشف را از کودکان می گیرد .

 

 

 

 

نقش و تاثیر قصه در  کودکان

 

1) انتقال مفاهیم : قصه به دلیل کشش و زیبایی و انگیزش کنجکاوی می تواند بسیاری از مفاهیم علمی ،

   طبیعی و حتی معنی و مفهوم واژگان را به دنیای کودک منتقل کند ( به روش غیر مستقیم  که پر جاذبه تر

   و سریع تر می باشد .

2)  انتقال ارزشها : مثل راستگویی ، دوستی ،کمک به دیگران .

3)  اصلاح رفتار ها : چون در قصه ها همسان سازی و انطباق با قهرمان یا قهرمانان قصه فراهم  می شود .

    اصلاح رفتار سریع  تر و بهتر و طبیعی تر اتفاق می افتد .

4)  تقویت خلاقیت : پس از شنیدن داستان خود به داستان گویی می پردازد یا برای اسباب بازی نمایش

     می دهد .

5) تقویت حس کنجکاوی : به دلیل زنجیره ای بودن اتفاقات کود را وا می دارند که به تعقیب حوادث بپردازد .

6) زبان آموزی : وقتی پرسش می کنیم پاسخ می دهد با واژگان تازه آشنا می شود پرسش از  (نام قصه ،

   قهرمان قصه نام ها و اصطلاحات موجود در آن ، واژگان و ضرب المثل ها )

7) تعامل اجتماعی : وقتی قصه تعریف می کند موجب برقراری ارتباط و سخن گفتن می شود خصوصا برای

افراد کم رو و انزوا طلب بسیار کارا و موثر است .

8) پیوند فرهنگی : عامل انتقال میراث فرهنگی و پیوند میان امروز و گذشته اند قصه ها پلی هستند که کودکان امروز به ژرفای گذشته می برند .

9) پرورش قدرت تخیل : با قدرت در داستان دخل و تصرف می کند یا داستانی بر همان مبنا می سازد .

 

کودکان را با برخی از عناصر داستان  آشنا کنید مثل قهرمان یا شخصیت های داستان ، محل ، مکان ، زمان داستان حتی در سالهای پایانی دبستان با اوج داستان ، حوادث و حتی راوی آن .

 

روش های شعر  خوانی برای کودکان

 

1) روخوانی شعر : از روی کتاب خوانده می شود برای التذاذ .

2) شعر خوانی : از حفظ یا بهره گیری از حافظه در این نوع ارتباط بهتر و صمیمی تر است چون بدون واسطه

  است .

 

 

3) روش استفاده از نوار : با نوار و موسیقی ، متن از نوار کاست خوانده می شود .

4)روش خواندن جمعی : گروهی از دانش آموزان ، یا گروهی از دانش آموزان همراه با معلم یا همه  دانش آموزان همراه با معلم می خوانند .

5) خواندن شعر همراه با دکلمه معلم : دانش آموز ، پدر و مادر و..............با بهره گیری از حرکات سرود را

عرضه می کنند .

6) اجرای شعر به شیوه ی نمایش : این شیوه به ویژه برای قصه های منظوم مناسب تر است

7)خواندن شعر به شیوه ی سرود و ترانه : شعر با صدای خوش بدون موسیقی یا همراه با موسیقی خوانده

می شود ، می توان از چند روش توامان بهره گیری کرد مثلا شعر را با نوار کاست برای کودک عرضه کرد ، در

همان موقع باخط خوش ومناسب شعر را در معرض دید او قرار داد سپس دسته جمعی به خواندن مجدد آن پرداخت . هر چه کودک در جریان شعر خوانی  حضور بیش تر داسته باشد بهتر و سریع تر و عمیق تر  شعر را

درک ، دریافت و حفظ می کنند .

 

در کلاس اول شعر پستچی را به صورت نمایش می شود اجرا کرد ، کلاس دوم روباه و زاغ

 

 

 

 

                         

 کتاب خوب سفره نیست ، سجاده است .

 

                                            تدوین :  گروه آموزشی مدیران

 

                                               شهربانو صبوری







 
درباره وبلاگ

کارشناس آموزش ابتدایی
کارشناس ارشد ادبیات فارسی

مدیر وبلاگ : هاشمی

نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :